Thursday, June 27, 2013

Grčki jogurt - malo sutra, morgen ili već....

Starim. Mrzim to iz nekoliko razloga, ali pre svega zbog bolova. Sve me više boli mozak. Od gluposti "ljudi" koji nam prave nešto nalik hrani. Ceo dan mi se ogadio gledajući vesti o proizvodnji mesa na linku koji  sam danas dobio od svoje prijateljice. Ali, jedna nesreća nikad ne ide sama. U mojoj blizini neko je jeo nešto, na čemu je hrabro i avanturistički pisalo GRČKI JOGURT. Znam da su mi godinama uvaljivali (najprecizniji termin, a da ostanem u granicama pristojnosti) nešto što su hrabro zvali FETA. Jeste bila bela, ličila je na sir, imala soli od koga bi i mrtvom skočio pritisak, ali bar nije pisalo GRČKA. E sad, možda jesam blesav, ali mislio sam da se reč GRČKI odnosi na geografsko poreklo. Izgleda da multinacionalne kompanije imaju specifičan jezik, koji se ipak razlikuje od zvaničnog srpskog jezika. Evo kako to izgleda u američkoj praksi (slika).
Levo je kobajagi jogurt, a desno je s..... , a nikako jogurt. Moja žena je kriva za ovaj blog. Nakon što sam joj pažljivo pročitao sastav ovog hemijskog bućkuriša, ona me je upitala, da li su čuli da se jogurt i od mleka pravi. E, ja stvarno volim hemiju. Volim nauku o hrani. I zato bih ovo s... desno prosto predavao studentima kao zagađivače u hrani. Čega tu sve nema. A dovoljno je samo da jedna komponenta bude zatrovana, pa da se..... kasnije izvinjavaju. 

Znači da se podsetimo šta to beše laž. To je kada se rečeno ili napisano NIKAKO ne podudara sa činjenicama.

Činjenica: grčki jogurt se pravi od mleka (čudno, zar ne?). Mleko se prethodno lagano kuva, da izgubi deo vode. Zakišeljavanje je posledica rada raznih mikroorganiazama. Produkuje se mlečna kiselina, smanjuje se sadržaj laktoze. Nakon zgušnjavanja, sipa se u krpe, nalik našim sirilima. I nakon ceđenja surutke zaostaje koagulum od PROTEINA i MASTI. I ljudi tako prave jogurt. Ali, onda se toga dograbi industrija i napravi nešto manje komplikovan hemijski bućkuriš (levi deo slike). I hrabro to nazovu grčkim jogurtom. Kao kada bi neko (verovatno pijan ili lud) oceđenu masu obezmašćenog mleka nazvao SIR.

Uz sve budalaštine koje nam prodaju, još nam reklame kažu da je to natur, prirodno, bogato, savršeno i sl. Pa, drage moje i dragi moji ako volite da vas vuku za nos i da bogatite te XXXXXXX (cenzura) vi samo izvolite i uživajte u proizvodima koje prave ljudi moje struke, moje kolege tehnolozi i stručnjaci poljoprivrednih usmerenja. Ja se ne dam. 

Po definiciji mleko je savršena emulzija proteina, masti, uljenih hidrata i vode. Izuzetno dobra hrana. Ali onda se pojave budale i kažu kako je mast iz mleka opasna. Jer ima puno kalorija i ugrađuju se u srčani udar, valjda. Bože koje more gluposti. U mlečnoj masti su vitamini (A,  D i E). Ali, evo imam ideju. Hajde da svako voće ili povrće koje se koristi u hrani prvo osušimo, esktrahujemo pigmente, vitamine, minerale i sve ostalo što se rastvara u organskim rastvaračima, mastima i vodi. Onda to đubre kuvamo po 12 sati na 100 i kusur stepeni, dok se ne raspadne i to serviramo kao ručak, a uz njega popijemo po 2 pilule saplemenata (minerala, vitamina, karotena i sl. hemikalija). Glupo ??? E, pa baš to rade mleku.

Mleko sa 0% masti će mi uskoro biti tema. A do tada čitajte kako "naši" lažu da jedemo "grčki" jogurt. Inače, tradicionalni grčki jogurt se pravi od skupljeg ovčijeg mleka, a sintetički od .....(ne želite uvek da znate). Ali, onaj strah koji mnogi imaju od viršli ili pašteta je malo dete spram straha koje moderni proizvodi mlečne industrije izazivaju u meni.


Mnogim mlečnim  industrijama nepoznata ili slabo zastupljena sirovina u proizvodnji mleka, sireva, mlečnih namaza i jogurta. 









Natur, malo morgen. Kako je samo masa ugljenih hidrata ovoliko porasla? Porast masti takođe nije u skladu s količinom proteina. Kao i kod mladog sira nešto proteina ode sa surutkom, ali ostaje kazein. Kako je ovaj odnos dobiven naturno, e to bih voleo da me poduče. Mora da je Gargamel imao umešane prste u sve ovo. 

Napomena. Reč belančevina je ruskog porekla. I nije zvanični termin. Zvanični i jedini pravilni je protein. Krajnje je vreme da neko obrazuje naše l.ž.ve (marketinške stručnjake).

Kupujte sir na pijacama (pravljen je od mleka), ne jedite ova xxxxxxxxxx (cenzura), jer ukus koji vam se sviđa je delo hemičara, a ne nature....

Sa hrvatskog sajta drugačiji podaci. Isto šećera, manje masti. Ovi "naši" nisu vični www informacijama.

U tabeli su date vrednosti za sva 3. 

Dukatos  jagoda

D badem i pistaći
D natur
Energ. Vrijednost na 100 g

572 kJ (136 kcal)
613 kJ (146 kcal)
522 kJ (126 kcal)
PROTEINI (Bjelančevine)
3,6 g
4,0 g
3,8 g
Ugljikohidrati
17,3 g
16,5 g
5,8 g
Masti
5,6 g
7,1 g
9,7 g
(pakovanje je od 150 g, pa množite sa 1,5)

Bože zadivljen sam koliko je ovo vešto izreklamirano. 100 mL mleka ima 2,8 g masti, a pakovanje ovog "nebeskog" jogurta skoro 15 g kao natur, a čim smanje masti dodaju ugljene hidrate. I to dooodaju. Kako se samo proteini malo menjaju, a dodaju se i bademi i pistaći? Čudo od jogurta.

7 comments:

  1. Kada kažem hemičari, mislim da oni u okviru istraživanja prave arome. Ali onaj ko donosi odluku da ih ugradi i da njima zameni prirodne sastojke, taj je xxxxxx (opet cenzura).

    ReplyDelete
  2. A baš sam se pitala kako je to moguće izbaciti baš sve masti iz mlečnog proizvoda.
    Predlozi za nove teme, moji omiljeni nonsensi: "specijalna (čitaj: bolno skupa) biljna ulja BEZ holesterola i "specijalna" voda koja sprečava dehidrataciju :). Tako ih reklamiraju, za opseniti neobrazovane.

    ReplyDelete
  3. Ulazila sam u rasprave skako nije normalno bezrezervno verovati trgovcu, u ovom slučaju reklamama koje iz rukava izvlače "istraživanja". Kao papagaji ponavljaju napamet naučene rečenice iz reklama kako je mleko sa 1.6 procenata masti zdravije. Neka hvala. Kažu ukusnije je. Jeste, nekima je i bubašvaba ukusna, neka hvala. Znam šta je mleko i čemu služe masnoće. Čekam vaš nov tekst o mleku.

    Što se tiče vaše prve slike, kako vam je promaklo u proizvodu sa desne strane da u jogurt stavljaju košer so? Stalo im je do ispravnosti proizvoda, jer je košer....košer!. Nema veze što je pored pobrojano sve i svašta, samo kristalni met nedostaje.
    A sada sam dobila zvaničnu potvrdu da ni deklaracije nisu tačne. Bilo je logično, ali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, biće tekst i o mleku i tzv. sirevima. 1,6% masti, a skuplje je. Nema baš logike, ali u ovoj zemlji logika je odavno prepuštena kratko-obučenim trgovcima. Nekada su trgovci učili predmet koji se zvao poznavanje robe. Ali, tada je i bilo robe. Sada su samo reklame. BAš zbog toga sam desni proizvod nazvao s...Nije vredelo pojedinačno komentarisati sve američke gluposti. Dosta mi je (kao i Vama) naših.

      Delete
    2. Da li nas je toliko malo, različitih struka ali svi kupci "hrane", koji imamo zdravorazumsku logiku? Pitam se, jer nisam hemičar niti tehnolog hrane, zašto industrijsko kiselo mleko se ne "kvari"? Tj., proces vrenja-kišeljenja se ne nastavlja? Samo se posle desetak dana (otvoreno pakovanje na sobnoj temperaturi!) počinje hvatati buđi? Nemoguće je i od tog kupovnog kiselog mleka ukiseliti kod kuće jer se dobija ljigava žitka masa.

      Delete
    3. Ne kvari se jer je pretrpano aditivima, kojih nema na deklaraciji. Može im se. Ali može od toga da se napravi dobar jogurt. Ima dosta diskusije na tu temu na mojoj FB grupi https://www.facebook.com/groups/Hemijaokonas/ Čekamo Vas. :)

      Delete
  4. Volim "jake" bele sireve, ovči naročito, nekada sam ga kupovala od Vlaha na bačijama, ili pijacama u Homolju. Malo je ovaca,pa se teško nađe u prodaji. Onda smo se okrenuli Feti iz prodavnice i "grčkom" jogurtu, mada sam ja kiselila mleko, kupljeno od naših seljaka. E, pa sada mi se želudac steže...dobro smo mi neznalice i živi, koliko sam samo "fete" utrošila u kiflice i pite ili salate?! Hvala vam, profesore Vujčiću!

    ReplyDelete

Sadržaj komentara koji na bilo koji način izlazi van okvira pristojnosti neće biti prikazan.