Tuesday, June 11, 2013

Imuni na TV reklame - blago vama, ja nisam

Sedim, gledam, ne verujem


Ovo nije tekst o hemiji koji bi nešto trebalo da razjasni. Ovo je tekst o tome kako nam izluđuju moždanu hemiju, prave nas sirovima, prljavima i glupima. Ipak, u mnogim reklamama mnogi, nadam se ne i vi, pogrešno "prepoznaju" hemiju. Radi se o zloupotrebi hemije u farmaciji, domaćinsvu, ulepšavanju i održavanju higijene i zdravlja. Takvi tekstovi tek slede.

Kao i svi ljudi u godinama koji posao nose kući, radim na laptopu, koji me nervira što se ili suviše greje ili glasno duva dok se hladi. Posao je različit, pa mi je često deo  audio-vizuelnih  aktivnosti pasivno usmeren na TV. Od svega što TV prikazuje ja bih izabrao samo filmove i krimi serije (Ubistva u Midsomeru, Poaro, gospođica Marpl). Sve ostalo nikada ne bi moralo da se prikazuje, preživeo bih. Ja volim ovu našu jedinstvenu zemlju. Jedinu koja na TV unutar legendarne efikasnosti ima SBB kablovske operatera, koji emituje sve programe uz isto toliko reklama. Verovao sam da ako plaćam kablovsku ne moram da gledam skečeve budalaština. Ali, ne brine mene sadržaj reklama, jeftinoća snimanja, kič aranžmani i glupost poruka. Mene brine ukupni skup tih reklama, način kako su upakovane i koliko se svojski trude da mi nasapunjaju i operu mozak. 

Daljinski nije više nikakva odbrana. Menjanjem kanala  samo uletim u "zeleni talas" toka reklama po programima. Prebacivanjem s programa na program ulazim u reklamne džepove i umesto da zaštitim mozak, prosto uletim u drugi reklamni džep, na početak iste reklame od koje sam "pobegao". Da verujem u teoriju zavera pomislio bih da su se dogovorili da nam puštaju iste reklame u isto vreme. I to one apsolutno ponižavajuće i potpuno iste za Srbiju, Hrvatsku, Sloveniju, Bosnu, a verovatno i još po koju zemlju iz okruženja. Prestao sam da verujem da reklame tog tipa snimaju živi ljudi. To je sigurno neka grupa animatora stvorila morone koji otvaraju usta, a prilagođena imena  i poruke čitaju nacionalni spikeru, prilično uzbuđeno kao da im se nešto drugo dešava (ovo je aluzija na xxx).
Mesto gde naši "spikeri" snimaju reklame

I danima tako, kidaju mi živce, ne dopuštajući da se opustim uz pasivne zvuke dok radim. Zapravo me odvraćaju od rada i nerviraju. Zarad lične mentalne sigurnosti odlučio sam da ubeležim neke reklame, jer ću verovatno kasnije misliti da sam umislio sve to i da se to nikada nije desilo. Zato sam odlučio da ih ovog puta PAŽLJIVO odgledam i naređam u priču za koju ZNAM da mi je namenjena. Jer ja sam samo jedan od onih koji "vrte" te dugmiće.

Priča 1. Sin  pali lampu i ne vidi oca, koji leti, roni i pretvara se u tapete dok Komercijalna banka čeka nove revolving, involving žrtve. Poruka: debili potrčite u banku, uzmite kredit od 110.000 da biste dugovali 130.000. Onda uzmite kredit od 130.000 i kada vas niko ne vidi udavite se u kadi, ubijte se strujom ili prosto odletite. Terapija: Ne uzimati teške droge, jer one dovode do verovanja da banka ima želju da nam pomogne i da su nam u njoj prijatelji.

Priča 2. Filmska diva. Neki tzv. fudbaleri se valjaju po blatu, dok se povampirena Aleksis zaslađuje snikersima, jer nije sva svoja. OK, nije ona nikad bila svoja, ali od snikers (Snickers) đubreta sigurno se ni ona ne bi pretvorila u muškarca. Poruka: kada se već hranite kao idioti, kupite jedan snikers i dajte ga detetu. Tako će sigurno brže da se ugoji, manje će se hraniti zdravom hranom, pre će da zaglupi, pa čim odraste otiči će u reklamu 1 i uzeće kredit. Terapija: sebi i deci napravite dobru čokoladnu tortu ili voćni kolač.





Priča 3.  Debeo čovek gleda kako njegova žena donosi hranu, koju prožderu (iako je po veličini bila za porodicu od bar 8 odraslih jedinki. I zabrinut on pita ko će to da opere. Nevidljiva MOĆNA ruka u jednom potezu opere pola posude. Poruka: znamo kakvi ste kad kupujete naše proizvode. Što da Vas cenimo, kad ste izabrali naše proizvode. Terapija: kupite bilo koji koji se ne reklamira. (Za svoju dušu).
                                                Mnogi bi baš ovakvu pomoć u pranju sudova.

Priča 4. Čist veš. I posle 7 opranih dana još miriše. Poruka: mi znamo da mirisi izazivaju alergiju, ali tako vam prodajemo više. Terapija: ne kupovati. Ostati pametan. Za potrebe pranja najbolji je onaj koji miriše najslabije.

Priča 5. Crna haljina. Nije izgubila boju, jer muškarac izvlači flašu Pervola kad god zatreba. Poruka: Naši su muškarci takvi, da li nam zavidite. Terapija: ugasite TV. Da slučajno ne postanete takav muškarac.

Priča 6. Severina i Maksimo sladoled. Poruka i terapija: BEZ KOMENTARA. Ovde sam čak i cinični ja ostao bez teksta.


Priča 7. Tuborg. Muška depilacija, XXX poruka, mnogo leda i još jedno pivo. Poruka: ako hoćete da postanete pijanica, krenite laganim koracima. Pivo je najbolji izbor, jer još i tripujete da se zabavljate. Terapija: ne piti, ne kupovati. Ako ne možete da odolite koristite uvek drugog proizvođača. Inače piće ne generiše radost. 
                                                     
Priča 8. Ovu sam nazvao blistava reklama (razni proizvođači).72 časa svežine. Belo ostaje belo, a crno crno. Poruka: ne morate više da se kupate. Samo se prskajte i obucite 3 majce, jednu preko druge (ili haljine) i skidajte svakog dana po jednu. Terapija: kupajte se ljudi, pa vi tamo imate mnogo više para. Zašto da se "kiselite" 3 dana?
Ni 48 časova, a već sam.....

Verujem da među vama koji čitate ove redove ima dosta iznerviranih gledalaca i slušalaca. Podelite to sa mnom, jer ću tako znati da moja moždana hemija nije jedina sluđena, uvređena, ponižena. 

21 comments:

  1. Iako uopste ne gledam tv cesto, neki dan naletih na reklamu za novi pervol za sportsku odjecu. Tri dana sam nabrajala ljudima koliko zapravo razlicitih deterdzenata nam, po njihovim reklamama treba: po jedan za: bijeli ves, sareni ves, osjetljivi ves, vunu, za crni ves, za sportski, za bebe posebno... A sve se to moze oprati istim deterdzentom. Mrzim reklame, a najzalosnije mi je sto malo ljudi razmislja na ovaj nacin i vecina im je zapravo podlozna. Najgore je kada ciljaju na djecicu, a takvih je sve vise i vise, jer na njih je najlakse utjecati :(
    Uglavnom, super tekst!

    ReplyDelete
  2. Fenomenalan tekst, kao i svi prethodni. Ja da dodam samo Anu Sofrenovic i Dragana Micalovica u MOZE? I nemam komentar. Sve se slazem sa napisanim.

    ReplyDelete
  3. MOZE izluđuje. A da li smo sigurni da to ipak nisu animirani likovi? Mnogo su glupi, da bi bili realni.

    ReplyDelete
  4. Sva sreća pa ne gledam TV. Jutros sam ga uključila posle duže vremena i odlučila da mi se neće to ponoviti.

    ReplyDelete
  5. A zamislite tek moždanu hemiju onih koji gledaju Noći reklamoždera... I još plate ulaznicu?? Trudim se da što manaje gledam TV, ali kako ne primismo platu, moram nečim da odvučem misli.

    ReplyDelete
  6. Odlicna zapazanja i izvanredni komentari koji se odnose na idiotske reklame. Mene najvise sokiraju reklame za sladoled..koju su krajne "erotizovane",banlizovane i da ne budem gruba, perverzne...to je po meni takav uzas, jer predpostavljam da su najveca ciljna grupa za ovaj tip proizvoda deca..nije mi jasno koje institucije daju saglasnost za emitovanje ovakvih gluposti...

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala. Slažem se. Zato sam i ostavio Seve bez komentara, jer se sećam kako su mnogi razmenjivali njen kratki 10-to minutni film u kome jeste bilo mnogo "erotike", ali ne i sladoleda.
      Ovih dana sam opet terao sebe da vidim ima li jedne koja je bar simpatična. Na žalost samo dolaze sve gluplje i gluplje na red. Ali, kada smo svi moroni koji plaćaju pretplatu i usluge kablovskim operaterima, a oni nas mentalno gaze.

      Delete
  8. Svaka čast, ulepšali ste mi ovo jutro! Na žalost izbacili smo tv iz kuće pre nekih 6 godina pa ne znam kakve su te reklame. Deca su bila mala pa smo rešili da ih poštedimo tih muka. Danas ih drugari pitaju "Kako možeš bez tv-a?" A mislim da su se neke od radnih kolega oziljno premišljale da nas zbog toga prijave centru za socijalni rad. Pa evo, živi smo i zdravi, jedino od dosade ponekad pročitamo koju knjigu ili napravimo neku džidža bidžu ili koji sapunčić pa prođe dan. Samo nastavite tako, puno pozdrava od
    Miletina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Na žalost ja nisam. Ali verujem da ste sebi ulepšali život. Meni su filmovi zamka, pa me to "upeca" u zamke buljuka budalaština reklama. Ako se neke uželite, kao magično glupe o ulošcima i kapljicama svežine, uvek ih možete naći na youtube :)

      Delete
  9. kinder bueno... čokolada za decu.... a reklama????!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blogovanje me je malo udaljilo od TV. A i HBO kanal. Ali pogledaću svakako, samo ako nisu vampiri u igri :)

      Delete
  10. Molim Vas poslušajte ovo:

    "Zahvaljujući sunčevoj svetlosti i toploti, ovas proizvodi silicijumsku kiselinu u dinamičnom obliku što mu daje hranljiva svojstva i čini ga sposobnim za obnovu kose."
    Veoma luksuzni katalog "U ogledalu", broj 14, 2013, dobijen u jednoj apoteci, a genijalni tekst je u kontekstu promocije skupe kozmetike Weleda.

    Ljudi, ovas PROIZVODI silicijumsku kiselinu, i to u DINAMIČKOM obliku???!!! Netačno, neuko, i uvredljivo po elementarnu inteligenciju potrošača. A uz to preskupo.
    Na mene lično, neki krajnji efekat ovakvih debilnih reklama (a o nasilnim TV reklamama i da ne govorim), je da ja aktivno izbegavam da kupim te proizvode (npr Dove, Always, Nivea dezodoransi svi, omekšivači, Fairy, GarnieR sa R na kraju, keš kredite MOŽE, Nektar marmeladu, i ne mogu da se setim trenutno, ali setim se kad vidim to što mi živce kida na rafu u prodavnici, pa na levo krug!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glupost naravno. Ali ljudi imaju potrebu da veruju u takve budalaštine, kao i da 1 kap Fairy-ja može da opere 50 tanjira. I u pravu ste. Samo im treba okrenuti leđa. Moja ćerka je imala alergijske napade od njihovih "nežnih" sapuna, a i supruga mi kuburi s parabenima koji vrište iz svih kozmetičkih preparata. Zato sam i počeo ovaj blog. Da skrenem pažnju, p ahoće da posluša i sam da razmisli, dobro je došao. Borite se Nina, da nas bude više.

      Delete
    2. Hvala Zorane! Danas u eri informatike sve je teže isfiltrirati PRAVU informaciju, i tu je nama koji nismo hemičari Vaš trud oko ovog bloga veoma dragocen!

      Hoću da se borim, vreme mi je, ali problem (na većoj skali) je nažalost sistemske prirode.

      Nažalost, ljudi nasedaju na reklamirane a po njih štetne proizvode ne prvenstveno zato što nemaju hemičarsko obrazovanje, nego što uopšte nemaju naviku da kritički razmišljaju o informacijama koje im se serviraju.
      Ljudi sve manje imaju naviku da preispituju, da sumnjaju, pa čak i da zahtevaju elementarnu logiku u onome što im se servira, a za šta treba da plate. Ovo je deminutiv, zarad pristojnosti. Stvarnost je grđa.

      Borba protiv manipulacija informacijama o stvarima koje najdirektnije utiču na naše zdravlje bi trebalo da bude pitanje časti nas koji se računamo u obrazovane.
      Ja ću za početak da šerujem ovaj blog. Šta još može da se uradi?





      Delete
    3. Ponavljati do u beskonačnost. Svuda. I uvek ostavljati kontrakomantare na sajtovima mračnjaka, koji lupetaju i tako stručnjake učine manje vrednim u očima običnih ljudi. Čuje se glas, ali mora da se ponavlja. Kao dosadna pesma. A neki od tekstova će bar 1 promeniti. Meni je i to dovoljno.

      Delete
  11. Pitam se ko je uopšte ciljna grupa ovakvih reklama koje, u najmanju ruku, vređaju inteligenciju?

    ReplyDelete
  12. TV vam nije potreban za filmove i serije. Oslonite se na torente i svanuće vam. Birate kad i šta ćete da gledate, nema reklama, pauzirate, prekidate, nastavljate gledanje kad vam se ćefne. Ja tako već godinama. Takođe, možete da instalirate softver (besplatan je) za slušanje radio stanica iz celog sveta. Odaberete žanr, zemlju, jezik, bez reklama. Bog da vas vidi! Pozdrav!

    ReplyDelete
  13. Svaka cast na tekstovima, kao hemijski inzenjer veoma saosecam sa temama, ali imam jednu nedoumicu - ako bi sve proizvodjace hrane sa bezobraznim marketingom eliminisali, ne bi nam ostalo nista osim baste. Marketing je jedno, a kvalitet hrane drugo... Usput, Tuborg reklama je ruzna (kao i 99% pivarskih reklama), ali to pivo pravi jedna od retkih fer i socijalno orijentisanih pivarskih kompanija... Sta hocu da kazem: debilan pristup reklami me nece odbiti od proizvoda, jer i dalje imam nesto graska u glavi, a posao kojim se bavim (higijena i kvalitet u prehrambenoj industriji) je dovoljno dobar izvor informacija o hrani i proizvodjacima...

    ReplyDelete
  14. Nije problem u bezobrazluku, već u laži. Da plazma keks može da zameni voće i povrće. Takva kompanija, a takvo lupetanje. Oni odobravaju reklame. Vama i meni je lako. Hemija nas štiti od idota koji nam prodaju maglu. Običan čovek bude zbunjen, pa kada kod mene pročita nešto što mu ruši tek stečeno (ne)znanje oseća se besno i agresivno.

    ReplyDelete
  15. Nakon vrlo neugodnog doživljaja sa sredstvima za čišćenje svega i svačega tipa "8 u 1" već duži niz godina čistim nakupine kamenca na slavinama, tuš-kabini i keramičkim pločicama samo sokom od limuna. I granule gosn. Muscoloa sam zamijenila običnom vakuum-gumom kad čistim kadu. Reklame mi umjesto soli podižu pritisak, a i ono malo emisija što pogledam u pauzama reklama zaboravim, jer ove predugo traju. Ali "najbolja" od svih je ona koja iznenada zablješti na tv-ekranu i to upravo dok pijem kafu ili jedem kolač - "Cilit Bang" i famozna wc-školjka u gro planu i u "prirodnim bojama prljavštine"... Brrr...

    ReplyDelete

Sadržaj komentara koji na bilo koji način izlazi van okvira pristojnosti neće biti prikazan.